Saturday, 28 December 2013

Ragam Manusia Di DAISO AU2

Hai ! Assalamualaikum ((; Lama juga tak update blog. Fuhh, tiup semua habuk nii. Hihihi ;P Okayy, kali nii nak cerita laa pasal perangai manusia yang saya dapat lihat sepanjang saya bekerja di Daiso AU2 ((; Enjoy (:

 * * * * * * * * * *  A L – K I S A H  * * * * * * * * * *

Dah nak masuk empat bulan saya bekerja di Daiso AEON AU2. Yaa, Daiso di AEON AU2 adalah di bawah syarikat AEON ((: Kenkadang penat gak nak cakap dekat customer. Hahaha XD mungkin diaorang nakkan kepastian laa kot. Yelaa, Daiso.. Tapi pakai tag dan ID AEON. Sampaikan ada beberapa orang customer sampai ingat kitaorang ni bukan staff Daiso tapi AEON Shopping Center. Paling kelakar? Uniform Daiso, pakai apron terangterang DAISO, tengah display barang dekat rack.. ada customer tanya “Eh, adik kerja sini ke?” Hahaha XD time tuhh rasa nak gelak tapi tahan jelaa ((:

Well, Daiso AU2 bagi saya memang agak kecil dan susah nak menyelit kalau time ramai orang. Stor pun alahaii comel je. So, everytime kitaorang receive barang mesti tumpang dekat lane belakang. Kalau kitaorang sendiri rasa rimas dan sempit.. Inikan pulakk customer. Hahaha XD mohon maaf jela mampu kalau customer complain. Nak buat achano? Senior Manager pun sound tepek “Jangan jadikk macam AU2, selling floor pun macam stor!” Hahaha XD

Well, bab barang pula yaa? Selalu bila customer nak tanya pasal barang.. Bila cakap tak ada, mesti diaorang cakap “Ehh, kawan saya cakap dia beli dekat Daiso!” Haa, kalau gitu jawapannya, maka kami akan tanya semula “Daiso mana eh?” Haa, kalau mereka menjawab “Daiso …. (selain AU2)” maka kami akan menerangkan bahawa “Walaupun barang yang akak/abang cari tuhh ada dekat Daiso lain, tak semestinya Daiso sini ada.” Kenapa? Sebab, pilihan ordering depend on that store itself. Kalau Taman Maluri/Kulai/Ayer Keroh/Seri Manjung/blablabla ada order barang tersebut, tak semestinya AU2 pun order. Faham dah?

Lepas tuhh.. Mungkin ada sesetengah customer yang kurang daya penglihatan nya atau tidak peka dengan signboard yang diletakkan di sesetengah rack/shelf “Please do not open the item. Kindly approach our staff blablabla”still berdegil bukak juga. Ouhkayy, bagi kami nak buka bergantung pada customer/produk itu juga. Kalau dah terangterang dekat packaging boleh nampak luaran, kenapa nak buka lagi? Tak pernah tengok? Ahaa, kelakar. Okay laa. Katakan customer tu sendiri yang buka tanpa izin.. Kalau dah buka, buka laa dengan cermat dan tidak merosakkan packaging mahupun produk itu sendiri dan minta jasa baik masukkan semula kerana dah banyak sangat kes jumpa packaging tapi barang tak jumpa , vice versa.Kalau dah buat PA, pastu jumpa balik.. ehh, sakit pulak hati kann? Itu namanya memang customer yang mintak maki laa.

Lagi? Haa, tak suka jadikk cashier! Pasaipa? Pasal, kalau dapat customer yang jenis ‘macam bagus’ ehh next customer terus susah saya nak senyum tahu? Kang naik pulakk nama saya orang complain tak ghetigheti nak senyum. Haihh. Macam mana perasan bagus tuhh? Haa, macam “Dik, tak ada plastik lagi besar ke?” Ikut hati nak je cakap, “Akak/abang. Kalau ada plastik lagi besar..buat apa saya ni susah payah nak sumbat barang besar ni dalam plastik kecil?”Tapi, angan-angan jela nak cakap camtu. Paling common kitaorang akan senyum “Maaflah akak/abang. Ini je plastik besar yang kitaorang ada. Haa, satu lagi. Cakap pasal plastik beg, kann AEON mengamalkan “Hari SABTU adalah hari TANPA beg plastik.” So bagi memana customer yang menginginkan plastik beg juga, akan dicaj 20 sen/piece tak kira besar atau kecil. Time hari sabtu ni laa kitaorang dapat tengok customer mana yang berkira. Selalunya, hari biasa barang kecik yang boleh simpan dalam beg sendiri pun nakkan plastik beg pastu simpan jugakk dalam beg.. HAHA rasa macam terlebih kelakar pulakk orang cenggini. Tapi, masa hari sabtu nii selalu kitaorang tengok memang 20 sen pun berkira.. Sempat pulakk cakap, “Adik, tolong muatkan satu beg plastik je ehh?” . Padahal hari biasa “Dik, jangan sumbat, nanti cemana nak bawak?”Hahaha situasi dah hampir sama Cuma membezakan yang percuma dan berbayar sahaja. Apa nak buat, redha jela ((:

Lagi apa yaa? Haa, kalau dapat jenis customer tak reti bagi duit kecik.. Kalau kitaorang bagi duit terlampau kecik sebagai baki..hendaklah anda senyum dan jangan sesekali menarik muka kerana kami juga teringin menarik muka di saat anda membeli satu barang yang berharga RM 5, tetapi bagi RM 50. RM 50 boleh terima lagi, kalau RM 100, achano? Mohon pupuskan spesis cenggini. Dah kalau kitaorang cakap TAK ADA DUIT KECIL, we meant it! Pastu, boleh lah tengok next customer akan bagi duit cecukup je. Hihihihi ((:

Spesis dah makan/minum pastu biar bersepah kat kedai pun ada jugakk. Sampai pernah terfikir “Ini kedai makan ke apa?” Ada jugakk anak customer yang sangat tak tahu nak cakap cemana.. Dah laa cicirkan bahan buangan kat kedai, elok pulakk diam cenggitu. Mujur, cashier terbau so memekik pulakk dia cari kitaorang dalam stor suruh bersihkan. Ahh, memang memasing geli laa kann. Minta tolong Malaysian Harvest memang sahsah takkan nak punya diaorang tolong pasal itu di luar bidang kerja mereka! Haihh, maka saya dan Kak Zana juga yang paksarela membersihkan semua sisasisa yang ditinggalkan oleh anak customer itu. Harap maklum yaa, saya tak marah anak dia.. Budak kecik, apa tahu? Tapi, sebagai orang dewasa yang mampu berfikir dengan waras.. kenapa tak approach kitaorang cakap pasal tu, minta maaf? Kitaorang pun boleh segera cari alternatif. Ini tidak. Dah hampir setengah jam rasanya.. baru kitaorang sedar yang DAISO dah bertukar menjadi tandas! Siap ada orang pijak dan ‘BAWA’ keliling kedai! Hoii, bertambah pulakk kerja kitaorang hari tuhh. Well, ragam manusia kann. Time tuhh memang dah mencarut bagai tapi bila fikir balik, kelakar pun ada.

Kes customer menipu pun ada. Well, kes ni pernah jadi dekat saya laa. Ada makcik ni nak plastic tray around 90 pcs tapi masa tuhh ada 10 pcs je.. Bila cakap kitaorang tak simpan stok cenggitu dalam stor.. Makcik tuhh kata nak order. Tanyalah berapa banyak. Well, makcik tuhh nak 90 pcs. So, saya dan Kak Zana menerangkan bahawa kami boleh amik order sebab kuantiti agak banyak tapi itupun kalau makcik tu sanggup tunggu PALING CEPAT DUA BULAN! So, makcik tuhh berfikir dan setuju. Tapi masa tu memang tak sedap hati and terfikir makcik nii betul ke. Yela, dari gaya macam nak pakai tray tuhh untuk event dalam masa terdekat..tetiba sanggup tunggu untuk dua bulan. So, okay laa. Cakap dengan my manager, dia pun call makcik tuhh untuk confirmation. Well, makcik tu pun setuju maka dengan gembiranya my manager order 100pcs. Ekstra 10pcs. Well, tak sampai dua bulan barang tu sampai..call makcik tadikk tuhh. Tahu dia cakap apa? “Saya tak cakap nak order pun. Saya tanya jehh!” ehh ehh? Cenggitu pulakk yaa makcik? Maka disebabkan makcik laa kami di DAISO AEON AU2 telah menutup segala CUSTOMER ORDER walaupun untuk REGULAR CUSTOMER. Kalau nak jugakk barang tuhh, cari laa kat DAISO lain, ouhkayy?

Tapi, nak cakap customer semua okay tak juga. Ragam manusia kann. Kalau dapat yang okayy, maka okayy jugalah kami melayan. Kalau dapat yang poyo or perasan bagus nii haihh susah pulakk kami nii nak layan sampai five stars. Well, to pleasing everyone is impossible but to pissed someone off, is easy.. ALWAYS EASY. Enough said. Thank you for reading ((;

 * * * * * * * * * *  T A M A T  * * * * * * * * * *


*Kak Ita,my beloved sis nak berhenti dah. Hmm sedihnya hati ))’;

6 comments:

  1. hidayah,
    daiso au2 ada jual tak grid cubes? (@ wire storage cube)
    contoh: http://jixingwiremesh.en.alibaba.com/product/338821078-204596004/GRID_CUBE.html
    terima kasih banyak2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nurul, Kat daiso AU2 tak ada jual laa grid cubes nii. kalau wire net ada laaa ((:

      Delete
  2. salam.maaf saya bertanya..masih berkerja di kedai daiso ke?atau ada kenalan dia kedai daiso

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Maaf, saya sudah berhenti tapi ada kengkawan yang masih bekerja di sana. Kenapa yea?

      Delete
  3. Salam. Berapa gaji kerja di daiso & kene keje sabtu & ahad ke? Per hour or shift? Sorry byk soalan :p

    ReplyDelete
  4. Salam. Saya ingin bertanya, apakah syarat-syarat dan kelayakan untuk bekerja di sini?

    ReplyDelete