Saturday 22 December 2012

Senyum bila berdepan tetapi mengutuk bila di belakang!

Hai. Masa tengah buat entri ni..saya tengah berbulu dengan sepupu angkat saya 

yang sorang nih. Haih. Bengang pula rasa. Nak marah, dosa pulak menganiaya anak

 yatim nih..tapi makin ditahan tension pulak diri ni.. So, achaner tuhh?



 * * * * * * * * * * A L – K I S A H * * * * * * * * * *

Korang mesti pernah marah kan walaupun tidak selalu tetapi sekurang-kurangnya 

pernah juga kan? Hm. Macam saya sendiri, saya akui yang saya jenis yang mengikut

 mood. Kalau datang angin taufan, youalls buat salah sikit je memang dah kena

 hentam sebijik kat muka tuh dengan saya tapi kalau angin sepoi-sepoi bahasa yang

 datang..youalls pijak-pijak kepala saya pon..saya diam je..hehe XD Sebagai manusia 

yang mempunyai hati dan perasaan..memang sepatutnya kita berasa marah, gembira,

 sedih, malu dan macam-macam perasaan lagi tetapi..adakah perasaan itu sesuai 

dengan tempat dan masanya? Ehh? Nak gembira, sedih, marah dan malu pun kena 

bertempat dan bermasa ke? Hm. Memang lah. Takkan nak gembira masa orang 

tengah sakit? Takkan nak sedih tetiba masa orang tengah buat lawak. Kalau macam 

tu, hahhh! Something wrong somewhere la tu! Baik pergi medical check-up mana lah

 tau kot ada saraf-saraf yang shortened pulakk hehe XD


Kenapa saya marah? Maaflah dik manja oii. Saya ni bukannya jenis yang suka sangat 

berkongsi barang dengan orang lain especially barang-barang yang saya pakai kat 

badan saya sendiri. Nak dijadikan cerita.. Tengahari tadi siap-siap nak keluar 

dengan mak..so saya pun menggedik lah nak pakai make-up so keluarkan lah beg

 make up tuh.. Sekali tengah sibuk pakai eye-liner dia boleh pulak rembat eye-

shadow saya and terus pakai. Hangin tak hangin! Dah tuh sempat pulak tangan dia 

capai cologne kat dalam beg tuh..tapi tak jadi dia pakai sebab jelingan mata yang 

tajam! Hehe. Geramnya saya masa tuh sampai tak sedar yang eye-liner tebal sebelah!

Kan dah membuang masa kat situ je.


Petang semalam pulak.. Ada beli kacang tumbuk. Makan punya makan, tinggallah 

satu.. Untuk emak saya punya. Dah simpan dah ni.. Sekali keluar kat pangkin 

(pondok kecil) tengok kacang tumbuk tuh dah ada dalam mulut dia. Saya diam jela.. 

Sekali adik saya nampak..dia signal kat saya pasal kacang tuhh.. Jeling-jeling jela nak 

buat cemana..


Malam..Sibuk makan kuaci dengan si Kimi, my nephew yang nakal sangat tuh.. Tak 

ketinggalan Aca dengan adik saya.. Tapi, mana lah habis makan..letak tepi kejap 

sebab nak sapu kelongsong kuaci tu.. Tengah sapu sampah kuaci tu.. Ekor mata ni 

nampak si Manja tu ambil kuaci yang tak habis tuh dengan muka selambanya dia 

keluar macam takde rasa bersalah langsung. Haih! Bengang dan bangang pulakk raso 

hati sey ni haa..Saba jola maso tu!


Balik kampung kali ni bawak anak bulus sekali..termasuk lah si LION dengan BABY.. 

Saya memang sayang lebih kat si Ion tu sebab dia ada masalah penglihatan dan telah 

disahkan cacat kekal masa bawak pergi jumpa veterinar hari tu. Yang si Baby boleh

 jaga diri juga. Dah bagitahu nama dia Ion.. Ditukar nama sesuka hati Ayub lah, 

Oyen lah.. Geli hati masa dengar dia mention nama-nama ciptaan sendiri tu. Tapi, 

yang geramnya..Bila si Ion tido, dia pi kacau.. dan yang paling best.. Mulut dia bising 

macam machine gun suruh bagi si anak bulus makan.. Saya tuan dia saya tahu lah.. 

Tak semestinya dia bising mengiaw dia nak makan.. Haihh. Dia pon ada masa nak

 membuang! Sabo jela!


Tengah syok layan movie kat lappy.. Gatal pulak tangan dia kat touchpad and

 keyboard lappy. Sudahnya hasrat nak tengok Twilight terbantut bila dia dengan 

selambanya mencucuk jarinya kat screen lappy saya! Oh My! Paling pantang orang 

pegang screen lappy! Even my family pon kena marah kalau ada cap jari kat screen 

tu ni kan pulak angkat-angkat ni. Lagi berangkat lah saya kan!


Itulah sebab-sebabnya. Tapi, saya diamkan aje depan dia..Tapi jahatnya saya 

mengutuk di kat blog saya! OH MY! Sorry. Saya memang tak boleh masuk dengan 

awak..So, be it! BYE!

# Happy reading and enjoy!


 * * * * * * * * * * T A M A T * * * * * * * * * *

No comments:

Post a Comment