Friday 12 October 2012

About UiTM Puncak Perdana :)

Alahai. Semangat nak ambil lesen melayang jauh lepas miss kelas amali 3 jam yang pertama hari tu. So, kalau nak attend that kursus kena la booking dulu which saya malas. Huhu :( Saya ni mmg jenis yang cepat bosan and kind of troublemaker juga lah. Biasanya minat saya pada sesuatu itu tidak akan bertahan lama kerana ianya akan diganti dengan sesuatu yang baru which I will do it same thing over and over again. Err, chakkal malnyo! Bukan nak cite about myself la..it's about my university life. (Err maybe it was about my university life in the future)

Well the mistake is saya tak ambil tahu sangat apa-apa yang berkaitan dengan program tersebut that’s why ended up kat fast track lane. Bukannya tak tahu bersyukur sebab dah ditempatkan kat situ tapi saya sedar kemampuan saya dan saya rasakan yang saya tidak layak untuk mendapat tempat di situ sedangkan ramai lagi yang berhak mendapat tempat di situ. Well, fast track diploma perakaunan ni only at Kampus Puncak Perdana. Though dapat menjadi warga Puncak untuk satu semester sahaja well, saya bersyukur sebab Puncak sangat simple and tak serabut sangat.

UiTM Puncak Perdana ni kalau tak silap ditubuhkan pada tahun 2004. So kira baru juga lah kalau nak dibandingkan dengan induk (main campus) (haha apa lah pi bandingkan dengan induk) Well, kat UiTM Puncak Perdana ni menempatkan pelajar-pelajar Teknologi Kreatif dan Artistik (TEKA) , Pengurusan Maklumat (IM) dan Perakaunan (AC 111) Trek Pantas sahaja. Kat Puncak ni majoritinya adalah budak-budak TEKA (itu apa yang saya panggil sampai sekarang walaupun nama fakulti tersebut telah diubah kepada Fakulti Filem, Teater dan Animasi. Tak ramai orang tahu yang kat kampus ni ada budak akaun sebab bilangannya sangat lah sedikit jika dibandingkan dengan pelajar TEKA ni (puncak memang famous dengan TEKA)

Kalau tak silap saya, Pengurusan Maklumat degree sahaja kot sebab masa kat Puncak dulu takde pulak jumpa budak diploma ambil IM. Err lupa kat sini budak degree TEKA pun ada kalau tak silap lah, kalau silap ampun! Puncak ni kecil je tempat dia. Pi Mai Pi Mai jumpa orang yang sama juga. So kira warga Puncak ni kebanyakannya saling mengenali walaupun mungkin tak berapa menyukai. Kalau nak diikutkan pelajar perakaunan sering dibandingkan dengan pelajar TEKA ni. Hey! Tak semua pelajar TEKA ni gedik, sombong blablabla tau. Hanya segelintir dari mereka ni je yang tergolong dalam golongan macam tu. The rest okay and can get along with them.

Kemudahan yang ada dekat Puncak ni adalah Kolej Kediaman pelajar dan juga staff iaitu Kolej Jasmine. Kat Puncak ni kolej dia macam rumah apartment. Ada tiga bilik, dua bilik air, beranda, ruang tamu dan ruang sidai pakaian. Bilik pertama yang menempatkan perabot 1 dan 2 bilik yang dikira best bagi saya sebab hanya berkongsi bilik dua orang sahaja and ada meja belajar dalam bilik ni. Bilik kedua yang menempatkan perabot 3 dan 4 juga dikongsi dua orang. Apa yang beza cuma lah takde meja belajar and ruang yang sedikit terhad. Bilik ketiga pula menempatkan perabot 5, 6, 7 dan 8. Ya! Satu rumah dikongsi lapan orang. Bilik air ada dua and both of it adalah sama. Well, kat kolej ni ada beranda so kalau nak lepak atau bergayut dalam telefon boleh la pergi kat beranda ni. Err, jangan sidai apa-apa pun kat beranda ni kalau taknak kena marah dengan staff-staff yang datang spot check. Kat ruang tamu ni boleh tahan luasnya. Kat ruang tamu ni ada 6 meja belajar untuk perabot 4-8. Kira selesa kalau budak TEKA nak buat kerja art diaorang. Well, kat ruang tamu pun boleh bentang 6 tilam bergantung pada cara anda menyusun atur lah! So kira luas lah! Hahh! Kenapa ada ruang sidai pakaian? Sebab kat kolej ni pakaian-pakaian anda perlu dan wajib disidai di dalam rumah. Takde turun bawah pergi sidai kat pagar derr, semua dalam rumah so kalau nak beli sabun basuh baju tu pilih lah yang boleh sidai in door sebab takut berbau kalau anda seorang yang malas nak perah pakaian anda sehingga kering! (Well, ada pengalaman dengan orang macam ni so tahu la) Tapi, tak perlu risau, ada washing machine dekat bawah blok. Setiap cucian perlu menggunakan duit syiling sebanyak RM 2.50.

Apa lagi, oh dekat Puncak ni ada Dining Hall yang terletak berhampiran surau kolej. Well, tak sedap and mahal tau kat dining ni. Lagipun makanan dia tak fresh pun (pernah terbeli makanan yang dah hampir basi). Tapi jangan risau, kat Puncak ni ada beberapa gerai makanan yang terletak di luar kampus iaitu kandang. Ehh? Kandang? Kenapa kandang? Entah lah.. Tu nama turun temurun dari senior-senior. Kat kandang ni ada banyak kedai so pilih jela nak makan kat mana. Masa kat Puncak dulu saya suka makan Nasi Goreng Antarabangsa or Nasi Goreng Phuket. Well, best laa makanan tu. Nasi Goreng Antarabangsa ni macam Nasi Goreng Pattaya + Paprik ayam,seafood and daging. Kira pakej. Harga masa tu dalam RM 5-6. Tak ingat lah tapi kenyang. Nasi Goreng Phuket tu macam Nasi Goreng + Paprik ayam, seafood and daging + telur mata. Harga pun lebih kurang sama dengan Nasi Goreng Antarabangsa tu. Cuma kalau nak pergi kandang ni kena berjalan jauh sikit la. Kalau taknak..masa tengahari or petang ada gerai kecil-kecilan di bawah fakulti IM and AC jual lauk pauk and makanan ringan. Petang pulak ada jual nasi berlauk and macam-macam lagi kat luar pintu masuk utama ke Kolej Jasmine.

Bagi yang selalu sakit tu, jangan risau. Klinik kat Puncak ni ada dalam kolej and anda tak perlu jalan jauh kalau nak pergi klinik ni. Klinik ni bukak 9 pagi sampai 5 ptg kot kalau tak silap. Jarang pergi pagi selalunya pergi tengahari je. Err, kalau pergi tengahari tak dapat MC tau, dapat time slip je yang menunjukkan bukti anda pergi ke klinik tersebut. Kat Puncak ada ambulans mereka sendiri.. tu yang best tu! Haha (walaupun tak dapat naik) hehe XD and paling best, tak payah bayar. Tunjuk je kad pelajar FREE apaaaa!

Kat Puncak takde padang kawad. So siapa yang masuk Kesatria Negara semester 1 tu kena lah berkawad kat belakang klinik.. Well tak lah luas mana cuma boleh kawad kaki jela. Ada gelanggang badminton (kalau tak silap) yang terletak berhampiran blok 5. Kat puncak ni ada basikal yang boleh dipinjam kalau nak berbasikal tapi ada hari-hari tertentu lah dan bilangannya terhad.

Hm.. tak banyak sangat benda kat puncak ni tapi selesa lah bagi saya masa duduk kat Puncak dulu. Kat Kolej Jasmine ni boleh dikatakan hampir setipa minggu akan ada spot check sama ada berkala mahupun mengejut. Bergantung pada felo blok masing-masing. So, selalu juga lah kena bebel dengan akak felo yang overreact tu (macam nak sepak pun ada poyo gila) Kat puncak staff-staff nya baik-baik and mesra belaka. Pengetua kolej, Encik Bahaman pun manis sahaja raut wajahnya tapi kalau disindir pedihnya tak terkata terus menikam jantung wooaahh! Haha XD Oh ya, yang kelakar pasal ayah Bahaman ni adalah dulu masa meeting kolej dengan dia..dia ada cakap cara nak kenal pelajar akaun and pelajar TEKA. Ayah Bahaman cakap kalau dia masuk rumah pelajar tengok tepung berselerak itu rumah pelajar TEKA. Kalau masuk rumah pelajar akaun dia akan nampak air tertumpah di sana sini. Betul atau tidak, tak tahulah sebab masa kongsi bilik dengan 7 pelajar TEKA memang pernah rumah tu berselerak dengan tepung hari jadi and pernah jugak tertumpahkan air masa tu so yelah kot HAHA XD

Pengangkutan awam yang ada kat Puncak ni lebih senang didapati berbanding di Puncak Alam sebab Puncak Alam jauh ke dalam sedangkan Puncak Perdana boleh dilihat dari tepi jalan. Bas Rapid KL yang lalu kat Puncak ni ada satu je iaitu bas U605 yang berhenti di Seksyen 2. Kat Seksyen 2 ni kira hub bas juga lah sebab banyak bas berhenti and lalu kat situ. Kalau sesapa yang nak pergi KL Sentral boleh ambil bas U80 kat Seksyen 2 ni. Tambang bas U605 masa tu RM 1.90 dari Puncak ke Seksyen 2 sekarang tak sure.. Bas U80 pulak RM 2.50 dari Seksyen 2 ke KL Sentral. Itu saja lah sedikit sebanyak yang boleh diceritakan mengenai PUNCAK PERDANA J

#miss my friends yang ada kat Puncak!

Anyo chin gu!


33 comments:

  1. salam... =) hai... sy bru dpt twran dip acc kt puncak prdana nih... mmg kt cni smua student fast track or crtain yg trpilih jer? n blaja cmne? ok tak? =D 50-50 nk pegy o tak... need ur opinion.. tq yer... ^_^

    ReplyDelete
  2. salam :) congrats sebab dapat kat Puncak Perdana :) Fast Track accountancy mmg dekat Puncak Perdana sahaja. Kira 5A ke atas sahaja yang mendapat tempat di sini. Fast track satu semester 8 subjek. Fast Track 2 tahun je. So every cuti sem masa bulan 4-5 camtu ada intersesi. Setiap intersesi dua subjek :) Puncak ni kecik je so takde la penta mana berjalan nak pergi kelas. My opinion fikir masak-masak dulu. Evaluate urself cmne. Kalau awak jenis yang study hard and easy to cope with anyone else boleh lah sambung blaja kat sini. Tapi kalau awak jenis macam saya.. tak suka tension-tension blaja, i suggest not to take the offer sebab sendiri yang tension nanti :P Oh yaa, kod program AC 111 adalah fast track and AC 110 accountancy biasa :)

    +maaf lambat respons :)

    ReplyDelete
  3. ouhh cmtu... hurm.. dah pk masak2 so sy accept the offer... =) pk2 blek, drpd stay kt form 6 baek sy pegy... hee.. anyway, tq yer 4 d opinion... ^_^ doakan sy yerr... =)

    ReplyDelete
  4. saye dpt gak AC111..maknenye saye dpt fast track la...tp saye takde basic akaun..mcm mane study?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro , boleh bg tahu result spm . subject n gred sekali . nak compare dengan result saye , nak tengok layak tak dapat fast track .

      Delete
  5. Congrats dapat tempat kat fast track. Ha'ah. Kalau AC 111 mmg fast track. AC 110 diploma biasa. Ramai juga yg takde basic akaun survive sampai habis sem.. Janji mmg minat nak blaja n kena usaha lebih sikit lah :) dan juga kena korbankan sedikit cuti sem nanti :P

    ReplyDelete
  6. ape syarat minimum nak dapat fast track kat puncak perdana ?
    kalau dapat diploma akaun biase , bole tak kite mohon fast track bile kita dah mendaftar kat uitm puncak perdane?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iaraa faiez: Syarat minimum 5A SPM kalau tak silap. Setahu saya tidak boleh tukar ke fast track walaupun memang dah dapat tawaran diploma akaun biasa. Sama juga macam fast track, kalau dah dapat fast track tak boleh mohon untuk diploma biasa.

      Delete
  7. Assalamualaikum. Maaf, perlu mohon atau ditawarkan sendiri oleh UiTM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amirul Ashraf: Waalaikumussalam. Awak perlu mohon kat portal UiTM, diploma perakaunan. Tapi, bidang fast track memang ditawarkan hanya untuk mereka yang terpilih sahaja. Ada yang dapat, ada yang tidak. Setahu saya syarat minima layak diterima untuk study kat line fast track ni 5A SPM.

      Delete
  8. hai. saya dpt degree kos IM. boleh briefing sikit tak kos ni pasal ape? thanks

    ReplyDelete
  9. Salam.maksudnya kita apply diploma acc biasa dulu eh dkat student portal tu.So after that phak uitm yg plih whether kita dpat fast track or yg biasa pnya.mcm tu ke?

    ReplyDelete
  10. IM? Maaf lah yaa. Saya sendiri pasti. Tapi, anda boleh tengok subject review every sem dekat student portal (: Maaf, tidak dapat membantu.

    Salam. Yup. Kita mmg apply untuk Diploma Perakaunan biasa yang fasttrack tuhh pihak UiTM sendiri yang pilih bergantung pada kekosongan lahh (:

    ReplyDelete
  11. Salam.. nak tanya sikit.. hmm.. kt sana ada x koko yg x dak kawad?? pemalas teramat lorh...hehehe (=

    ReplyDelete
  12. Hanis Kurururu : koko tak ada kawad? Rasanya ada kot. Tapi tak sure pulakk tapi rasanya selain dari Kesatria Negara memang kurang kawad. Tapi itu laa, kalau amik selain dari Kesatria Negara, pointer susah nak dapat A la. ((: Better amik Kesatria. Kawad punn satu sem je. dah masuk sem 2 kurang berkawad sebab banyak kemahiran diri je ((: Goodluck yaa ((:

    ReplyDelete
  13. Berape A ye kalau nak layak masuk uitm dalam jurusan TE KA?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, sy plajar TEKA (skrg dipanggil FiTA), x pyh ada A pn xpe, syarat minimum dia cuma 5 kredit trmasuk BM kne C ke atas n lulus Math n BI...

      Delete
    2. hai Araf Aziz, nk tanya, kalau lepasan asasi nak masuk degree FiTA ni boleh ke??

      Delete
  14. assalam.. saya nak tanya tentang kos animasi, kawan saya ada amek kos fita ni.. tapi masih tak clear lagi tentang ni. act, saya tengah tengok2kan untuk adik saya, mohon bantuan.

    ReplyDelete
  15. boleh bagi facebook tak senang nak tanya perkara yang masih kabur2 :)

    ReplyDelete
  16. Kalau nak tanya pasal FiTA punya course, maaf saya tak berapa tahu sangat. Mohon tanya Araf Aziz sebab dia student FiTA, last sem rasanya ((: link FB Araf : https://www.facebook.com/arafarel?fref=ts

    ReplyDelete
  17. kira kat puncak tu ok la kan? hehehe xlama lagi masuk situ ^^

    ReplyDelete
  18. Salam...tumpang tanya...teknologi kreatif skrin blajar pasal filem kan...sebenarnya saya minat video editing...kos tu ada ajar x?...boleh bagi sikit penerangan pd teknologi kreatif skrin? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam dpt teknologi kreatif skrin ke?tu apende ek.. sb saya dapat interview kos tu tapi xtahu pape,,,cmner ek.. boley add fb saya x.. inacomel1111@yahoo.com...

      Delete
  19. tumpang tanya, apa masuk you fast track for diploma perakaunan ? diploma for only a year je ke or macam mana tu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pls go through this entry. might help you ((; Thank you ((;

      http://nurhidayahrahim93.blogspot.com/2012/09/being-transfer-from-puncak-perdana-to.html

      Delete
  20. zaty ade apply course account di uitm. zaty dapat 7A spm. ade kemungkinan x zaty dapat di puncak perdana? teringin sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berkemungkinan dapat ((; Tapi akak sendiri tak pasti. Chance ada sebab dapat 7A kann ((; Papepun tahniah dan semoga berjaya mendapatkan tempat di Puncak Perdana ((:

      Delete
    2. salam sis kalau kita mohon dekat laman web upu untuk uitm dip acc ni kita kemungkinan dapat tak uitm puncak perdana ni? ke mmg wajib apply dkt lmn portal uitm?

      Delete
    3. Salam. Akak dulu mintak second intake since first one tak dapat. So akak mintak through laman web UiTM sendiri. Yang first batch lepas SPM nii akak tak pasti macam mana dia punya selection untuk fasttrackers.

      Delete
  21. Salam..ap beza Fast track acc dgn Acca dan dploma akaun??yg mna lg ok?

    ReplyDelete
  22. salam akak, saya dapat course penulisan artistik di uitm puncak perdana jugak, and daftar 1st June nanti. pasal kediaman tu kan, still apartment ke? semua eh? meaning, takde la bilik yg hanya untuk 4 orang tu?

    ReplyDelete