Saturday 18 May 2013

Kemalangan Maut di Federal Highway.


Hai. Kali ni nak kongsi pendapat tentang sesuatu yang bagi saya agak sensitive iaitu kemalangan jalanraya yang telah meragut nyawa seorang saudara saya dan juga empat lagi nyawa. Kemalangan yang saya maksudkan di sini ialah kemalangan di Federal Highway pada 21 April 2013, lebih kurang jam 4 pagi. Terlebih dahulu saya memohon maaf sekiranya apa yang saya kongsikan di blog saya ini akan mengundang rasa kesedihan atau ketidak-puas hati anda.

 * * * * * * * * * *  A L – K I S A H  * * * * * * * * * *

Kemalangan ngeri yang melibatkan beberapa nyawa manusia di federal highway pada tarikh di atas turut meragut nyawa seorang saudara saya. Siapa orangnya, biarlah dirahsiakan atas sebab-sebab tertentu. Saya sendiri tidak beberapa mengenali arwah jadi rasa kehilangan itu kurang terasa dalam diri saya ini namun saya akui..sebagai salah seorang saudara..setiap kali melihat keluarga arwah terasa sebak juga hati ini bila memikirkan setiap nyawa yang dihidupkan oleh Allah S.W.T pasti akan kembali kepadaNya juga. Selepas peristiwa itu, selalu juga saya memikirkan soal kematian yang pasti.

Namun, baru-baru ini saya ada melihat kembali video kemalangan terbabit di youtube yang dirakam beberapa orang yang berada di tempat kejadian. Pada mulanya saya menonton video yang kurang jelas kualitinya namun yang lebih menimbulkan rasa tidak puas hati adalah perakam video terbabit menggunakan perkataan ‘dahsyat’, ‘ramai sangat orang yang mati ni’, ‘atas jalan lagi ni’, ‘gila-gila lah’.. Bagi saya perkataan yang digunakan untuk mengolah video terbabit sangat tidak patut. Adalah lebih baik jika si perakam berdiam diri jika ingin juga merakam kemalangan tersebut. Tambahan lagi, kedengaran seakan si perakam berbangsa melayu..jadi sekurang-kurangnya sebutlah perkataan ‘Astaghfirullahhalazim’ ataupun ‘innalillahhiwainnailahirojiun’.. tetapi sepanjang tempoh 3.08 minit video itu dirakamkankan tidak kedengaran juga perkataan yang patut disebutkan. Maaflah jika si perakam menyebutnya di dalam hati.

Video seterusnya yang saya tengok lebih kurang sama cuma lebih terang dan agak jelas. Namun, saya amat terkilan apabila melihat satu video kemalangan terbabit yang turut merakam arwah saudara saya ketika ‘nyawa-nyawa ikan’.. Saya melihat arwah didalam video tersebut masih hidup namun sudah lemah dan mulutnya turut berbuih.. yang saya terkilan adalah seberapa ramai saudara islam di tempat kejadian namun tiada seorang pun yang berada di samping arwah dan beberapa mangsa kemalangan lain yang beragama Islam dan mengajar mereka untuk mengucap. Rata-rata hanya berada di situ untuk menjadi ‘wartawan sambilan’, ‘ahli forensik’ ala-ala CSI.

Dalam video tersebut saya ada terlihat mangsa yang berbangsa India yang turut maut dalam kemalangan terbabit sudah separuh bogel..seluar mangsa sudah terlucut dan menampakkan seluar dalamnya.. Namun lambat sungguh untuk saksi-saksi kejadian menutup ‘aib’ lelaki terbabit walaupun sudah ketara di situ malah meneruskan rakaman. Atau.. adalah menjadi satu kesalahan sekiranya kita ‘mengacau’ atau ‘mengusik’ mereka yang terlibat dalam kemalangan itu? Sekiranya salah, saya memohon maaf kerana saya masih belum cukup ilmu di dada dalam hal begitu tetapi akan terus cuba mencari dan menambah ilmu.

Salah seorang mangsa kemalangan yang turut dirakam juga dirakam dalam keadaan matanya masih terbuka. Saya sendiri tidak pasti sama ada mangsa masih hidup atau tidak ketika rakaman itu namun sekiranya mangsa sudahpun meninggal dunia, bukankah lebih elok iika kita menutup matanya?

Walauapapun, saya di sini mengucapkan takziah kepada semua ahli keluarga mangsa kemalangan berkenaan dan turut mendoakan saudara sesama islam yang meninggal dunia dalam kemalangan terbabit akan tenang di alam sana dan ditempatkan di dalam kalangan orang yang beriman.

Bagi saya jika kita bertembung dengan apa jua kemalangan, adalah lebih baik sekiranya kita bantu mangsa. Sekiranya hendak dirakamkan pun, setidak-tidaknya bantulah apa yang perlu.. Bagi saya sikap sebegitu agak-agak mementingkan diri sendiri. Kita seharusnya membantu dalam keadaan sebegitu dan sebarang fikiran untuk merakam atau mengambil gambar kejadian perlu diletakkan pada urusan terakhir. Namun, dalam kita membantu mereka yang terlibat dalam kemalangan, keselamatan kita juga penting.

Saya amat berharap dan berdoa agar kemalangan jalan raya yang telah meragut nyawa ramai manusia akan berkurangan saban hari. Kita semakin maju dengan teknologi terkini namun sekiranya sikap pemanduan dan pemikiran kita masih di takuk lama.. segala kemajuan yang ada akan menjadi sia-sia malah berkemungkinan menjadi sebab kemalangan berlaku.

 * * * * * * * * * * T A M A T  * * * * * * * * * *

*Setiap kali orang tersayang melangkah kaki keluar dari rumah, doakan lah agar mereka diselamatkan dari sebarang bencana dan malapetaka juga gangguan iblis laknatullah. 

No comments:

Post a Comment