Wednesday 12 September 2012

Being transfer from Puncak Perdana to Alor Gajah

This is my own story about my life as a UiTM-ian. At first, i'm taking a Diploma in Accountancy (Fast Track) at UiTM Puncak Perdana. OMG. It should not be the beginning of the story. HAHA XD. So this is the beginning of the story... (berhabuk english aku, berabad tak pakai HAHA XD) 1st intake through UPU, mmg tak de chance langsung dari mana-mana IPTA yang saya mohon so a bit down that time. Yela, kawan-kawan sekolah and tempat kerja kebanyakannya semua dah dapat tawaran tapi saya tak dapat but still move on with my life. I have no idea about UiTM 2nd intake until my auntie told me. So, dengan penuh harapannya saya memohon di UiTM untuk menyambung pelajaran. Alhamdulillah, saya ditawarkan tempat di Sri Iskandar, Perak dalam jurusan Perakaunan. Suka and gembira sangat lah time tu. A few weeks later, saya dapat message dari UiTM yang mengatakan saya telah ditukarkan ke Kampus Puncak Perdana. Bertambah girang lah hati ni bila dapat tahu saya akan ditukarkan ke kampus yang berdekatan dengan rumah kesayangan :) Tapi, sayang.. Kegembiraan yang diperolehi hanya sementara. Masa MDS, saya telah mendapat tahu bahawa kampus Puncak Perdana khas untuk pelajar Perakaunan Trek Pantas. Generally pasal Fast Track ni (yang saya tahu) :

  • Akan memperolehi Diploma In Accountacy (FAST TRACK) dalam masa dua tahun pengajian (sekiranya habis belajar lah).
  • Terus proceed Degree in Accountancy (FAST TRACK) untuk dua tahun juga (bergantung pada perfomance semester 3 dan 4 Diploma)
  • Setiap semester akan mengambil lapan (8) subjek termasuk kokurikulum.
  • Anda akan mengorbankan cuti semester anda untuk menghadiri (apa nama lupa jap) Intersesi. Setiap Intersesi anda akan mengambil dua (2) subjek. (Tiada kokurikulum)
  • Sekiranya pada semester 1 dan 2 anda tidak mencapai sekurang-kurangnya CGPA 2.70 anda akan ditukarkan ke kampus negeri and proceed your left semester there.
  • Sekiranya pada semester 3 dan 4 anda tidak mencapai sekurang-kurangya CGPA 2.70 anda boleh menghabiskan Diploma Trek Pantas anda di Puncak Perdana tetapi anda tidak akan bleh proceed Degree in Accountancy in Fast Track lane anymore. That's mean you kena amik Degree tiga (3) tahun laa.
  • Sekiranya anda dipindahkan ke kampus negeri, anda tidak perlu mengambil subjek yang sama (sekiranya anda sudah ambil di Puncak Perdana) pada semester tersebut. (Free sikit la)
  • For what i know kalau anda dipindahkan ke kampus negeri, kolej disediakan. (consider anda pelajar baru) Tetapi bergantung pada kolej.
So, nak taknak terpaksa lah go on dengan Fast Track walaupun hati ni rasa tak nak kerana UiTM telah menguatkuasakan Akta yang menyatakan 'PELAJAR TIDAK DIBENARKAN MENUKAR KAMPUS DAN PROGRAM'. Rancangan saya pada mulanya ingin membuat yang terbaik untuk memperolehi Diploma dalam masa dua tahun tetapi hasrat saya itu terbantut kerana masalah yang saya hadapi. Nak dijadikan cerita, semester 2 saya dipindahkan ke Kampus Alor Gajah, Melaka. 
Memang awkward sangat masa awal-awal tuh. Yela, tempat baru mana nak tahu apa kan. So, dah settle semua and dah dapat kolej (DANG ANUM) ingat nak study hard balik tapi terbantut juga kerana hati ni dah tak minat nak sambung study. (macam apa je) now, I'm deciding to quit from UiTM and mohon balik untuk program lain. In my mind and my heart dari dulu lagi dengan business. Hehe.


No comments:

Post a Comment